Driftsplan for Hornindalsvassdraget
Innledning
Forslag til driftsplan. Denne er ikke vedtatt, men skal opp til vurdering av årsmøtet 23.03.2022.
Det er innført pliktig organisering av rettighetshavere i alle vassdrag med gytebestandsmål på 100 kg hunfisk eller mer. Pliktig organisering er innført for å gi den lokale forvaltninga tilstrekkelig myndighet til å forvalte fiskebestandene og ta ansvar for sentrale oppgaver som fangstrapportering, oppsyn, kultivering, bestandsovervåking og regulering av fisket, og for å lette samarbeidet mellom offentlig og lokal forvaltning. Det skal utarbeides driftsplaner for alle vassdrag som er omfatta av kravet om pliktig organisering.
Her kan du lese om den generelle forvaltningen av villaksen, og om kva ansvar som blir pålagd dei enkelte sektormyndighetane.
Hornindalsvassdraget er eit nasjonalt laksevassdrag og renn ut i den nasjonale laksefjorden Nordfjord.
Det er satt ned ei eigen driftsplangruppe som består av representanter fra de fem grunneierlagene og sportsfiskelaget. Driftsplangruppa består av:
Olav Os, Jan Erik Stokkeland, Endre Hjelle, Svenn Morten Eikeset og Ketil Nord
I Hornindalsvassdraget er det fem forvaltningslag som har det overordna ansvaret.
- Eidselva
Nesbygda - Storelva
- Sørstranda
- Nordstranda
Status og bakgrunn
Kvalitetsnormstatus
Eidselva
- Nasjonalt laksevassdrag
Vitenskapelig råd for lakseforvaltning (VRL) vurderer gytebestandsmålsoppnåelsen for de norske laksebestandene. Om du lurer på hva gytebestandsmåler er, kan vi anbefale denne korte videoen
2022
Kvalitetsnormvurdering | Svært dårlig | |
Delnorm Genetisk integritet | Svært dårlig | |
Delnorm Gytebestandsmål og høstbart overskudd for perioden | Svært god | |
Gjennomsnittlig sannsynlighet for oppnåelse av gytebestandsmål: | 100% | siste fire år |
Gjennomsnittlig prosentvis oppnåelse siste fire år:: | 100% | siste fire år |
Høstbart overskudd i prosent av normalt | 115% | siste fem år |
Totalbeskatning | 33% | siste fem år |
Overbeskatning siste år | 0 | Ingen |
Vurdering av beskatning | Forvaltningsmålet er nådd for denne bestanden, og det har sannsynligvis vært et større høstbart overskudd enn det som har blitt utnyttet. | |
Gytebestand vesentlig større enn mål |
Hornindalsvassdraget er regulert, slik at tilrenning til Eidselva er litt redusert i høve til det opphavlege. Det største inngrepet omfattar fråføring av ca 20 km2 av dei austlegaste delane av Hornindalsvassdraget. Dette er snørike høgfjellsområde som ville hatt ei viss innverknad på både vårflaumen og seinare på sommaren. Eidselva er litt regulert ved demma ovanfor Kviefossen.
Areal på nedslagsfeltet i Hornindalsvassdraget er 422 km2.
Vitenskapelig råd for lakseforvaltning (VRL) klassifiserer norske lakseelver etter Kvalitetsnorm for villaks. Her kan du se deres informajson for Hornindalsvassdraget)
- Oppdrettslaks
- Pukkellaks
- Smitte
- Ta vare på bestandene
- Flom og tørke
- Fysiske inngrep i elva
- Raske temperaturendringer
- Verneplan 1
- Røye (røye og dvergrøye)
- Ørret
- Ål
- Sjekke opp Torleif Jakobsen Naturvernforbundet Sjøgress
- Stingsild 3 pigga
Gytefisktellinger fra NINA i nasjonal bestandsovervåkningsbase.
Generelle forskningsrapporter
Forskningsrapporter om Hornindalsvassdraget
Rapporter fra Rådgivene biologer:
Laks og Aure i Eidselva i 1995
Biologisk grunnlag for driftsplan for Eidselva 1996-1998
Fiskeundersøkingar i Hornindalsvatnet i 2001
Fiskeundersøkingar i Eidselva, 1999 - 2002
Visjon og mål
- Driftsplanen legg opp til tiltak som skal bedre fiskeressursane i vassdraget og vere eit styringsverktøy for grunneigarane som gjev ei heilhetleg forvaltning av Hornindalsvassdraget.
- Utnytte fiskeressursane på ein slik måte, at det gjev økonomisk utbytte for rettshavarane.
- Legge til rette for eit variert, attraktivt og godt tilrettelagt tilbod for sportsfiske som gjev positive ringeverknader i lokalsamfunna.
- Arbeide aktivt i høve negative faktorar som påverkar vannkvalitet td. forureining, vasskraftregulering, anna aktivitet i vassdraget og randsone til Hornindalsvassdraget. Verneplan 1 / Statlege og kommunale høyringsuttaler.
- Godt samarbeid med lokale lag og organisasjonar for rekruttering av ungdom og anna arbeid td.fritidsaktivitar / dugnadsarbeid.
- Oppdrettsnæring er sterkt etablert i Nordfjord og skaper store negative konsekvensar for laks og sjøaure. Det er viktig å hindre konsesjonar for opne anlegg i sjøen, med skriftlig uttale saman med dei andre forvaltningslaga i Nordfjord.
Næringsutvikling
- Utnytte fiskeressursane på ein slik måte at det gjev økonomisk utbytte for rettshavarane.
Fritidsfiske
- Det er fiskeoppsyn i Hornindalsvassdraget for å sikre at fiskereglar vert følgde og kontroll av fiskekort, desinfisering og statlig fiskeavgift.
- Legge til rette for eit variert, attraktivt og godt tilgjengelig tilbud for sportstfiske som skaper positive ringverknader i lokalsamfunna.
Biologi
- Bruke forskningsbasert kunnskap for å sikre nok laks og sjøaure i heile Horningdalsvassdraget for god reproduksjon av gytebestandane.
- Sikre gode vilkår for laks og sjøaure i sideelvar og bekkar i heile Horningdalsvassdraget.
- Arbeide for ei fiskesperre i nedre del av Horningdalsvassdraget for å stoppe oppdrettsfisk og pukkellaks, samt overvåke oppgang av fisk.
Oppfølging
Bruke handlingsplanen aktivt på kvart styremøte, og gjennomgang av driftsplan på kvart årsmøte.
Etablerer samarbeid med andre forvaltningslag som arbeider aktivt for å dele erfaring og kunnskap. Eksempel på dette er å avvikle oppdrettsnæring i opne anlegg.
Driftsplanansvaret er gitt etter paragraf 25a i Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven). Punktene i driftsplanen er gitt etter loven.
Paragraf 25a gir følgende lovpunkter som skal oppfylles av den lokale forvaltningen:
- 1. Regulering av fisket
- 2. Bestandsovervåkning
- 3. Fangststatistikk og rapportering
- 4. Fiskeoppsyn
- 5. Smitteforebyggende tiltak
- 6. Kultiveringstiltak
- 7. Informasjon
I tillegg til de lovpålagte driftsplanpunktene, vil du her også finne oversikt over forvaltningslagets årshjul og møter/arrangementer
- 8. Forvaltningens årshjul
- 9. Møter og arrangement