Lakselv grunneierforening avholder årsmøte for sine medlemmer onsdag 21.oktober kl. 16.30 på Lakselv hotell.
Elveierforeningen har fått i oppdrag å gjennomføre prøvefiske etter rømt oppdretts-laks nå i høst. Fiske vil foregå med stang med innsamling av biologisk materiale (skjellprøver).
Vi minner om at alle som har fisket i Lakselva må levere fangstrapport etter endt fiske.
Både i Kongsfjordelva, Geatnja og Storelva er nå gytetellingen gjennomført og delvis avsluttet. Bestandene av både laks og sjørøye er kartlagt og tallfestet. Det er overmåte viktig forvaltningsarbeid som skal gi status etter sesongen og danne grunnlag for sluttrapport om tilstanden i vassdragene.
Otra Laxefiskerlag filmer hvert år med drone hele otra fra Sødal til Vigelands Brug. Dette gir en verdifull dokumentasjon på endringer i elva, spesielt med tanke på omfang av gyting.
Vi mener at det å stoppe fisket og la elva være i ro fra 1. september har en god effekt på gytingen i elva.
Også i år har Otra Laxefiskelag utført Elfiske i sidebekker.
Resultatene er gitt i vedlagt fil. Det er greit med ungfisk i bekkene.
Fiskesesongen er over for i år. Det har vært en sesong preget av lite og varmt vann i elva første del av sesongen og periodevis i august. I år har vi hatt bra fiske langs hele vassdraget og styret sitter med den oppfatning at alle fiskerne har kost seg i elva, og dette gleder oss som sitter og forvalter vassdraget. Spesielt gledelig er det at det er en del ungdommer som har begynt å fiske.
Ulovlig fiske bekymrer i forhold til at tallet på gytefisk i elva blir redusert og kan også føre til at det lovlige fisket må reguleres strengere for å nå forvaltningsmålet for elva. Styret oppfordrer grunneiere og andre å rapportere mistanke om ulovlig fiske i Skauga.
For oss som fisker er sesongen slutt. I elva derimot går det nå mot den travleste og viktigste perioden med gyting. Vi minner nå om å huske å levere fangstoppgaven, og vokt elva…!