Trafikklysmodellen styrer om oppdretten skal vokse, fryses eller må tas ned.
Trafikklysmodellen nevnes hele tiden når man snakker om miljøpåvirkningen fra oppdrettsindustrien, men hva betyr den egentlig?

Mens vi venter på fiskeriministeren

Gårsdagens spøk på første april, burde egentlig ikke vært en spøk, men virkeligheten.

lørdag 02.april 2022 / 00:00

Vi skriver andre april. I november la styringsgruppa for trafikklyssystemet fram rapportene og innstillingene som skulle danne grunnlaget for fargesettingen av kysten. Fortsatt har ikke fiskeriministeren tatt stilling.

Hvorfor? Hva venter han på? Er hverken oppdrett eller villaks viktig for politikerne? Eller venter han for å se utfallet av andre rettsrunde i PO4, hvor oppdretterne har nektet å la seg styre og gått til kollektiv søksmål mot staten? Oppdretterne tapte i tingretten. Lagmannsretten har ennå ikke avgjort ankesaken. Det er nærliggende å tro at de vil anke til Høyesterett om de taper en gang til. I ventefasen benytter de anledningen til å mistolke en forskningsevaluering så grovt at forskerne burde reagere.

Mange håpet at spøken vår ikke var en spøk, men sannheten og at fiskeriministeren endelig hadde våknet. Saken kom dermed opp på dagsorden og det vil bli stilt spørsmål i Stortingets spørretime i nær framtid. Da må ministeren svare.

Det er april. Snart skal laksesmolten til havs. Fargen på trafikklyset avgjør hvor mange av dem som dør. Nedtrekk og frys må til så lenge vi ikke har fått oppdrettslaksen over i lukka anlegg i fjordene våre.

Vi håper Skjæran har lest artikkelen vår og vet hva han skal gjøre.

Denne gangen er det ingen spøk!

Dessverre.