Forvaltning
Undervisningsopplegg - Hvem bor i bekken?
"Hvem bor i bekken?" 1.-7. trinn. Norsk, matematikk og norsk.
Ayna Heilong
Mandag 08.august 2016 / 10:19
Hvem bor i bekken?
Mål
Gjennomføre bunndyrkartlegging ved bruk av ulike teknikker, og artsbestemme det de finner.
Forarbeid
Lærer bør i forkant av aktiviteten kartlegge aktuelle kontrollområder og gjøre egne undersøkelser av hvilke bunndyr som hyppigst forekommer slik at man kan veilede i artsbestemmelse.
Utstyr bør også klargjøres og pakkes.
Beskrivelse
Ulike teknikker kan brukes for å fange smådyr i rennende vann.
- Den enkleste metoden er å snu på steiner som ligger under vannoverflaten og se på undersiden av steinene.
- En annen mye brukt metode, er å ta en «roteprøve». Dette gjør man ved å rote i bunnen (sparke opp bunnmaterialet mens man holder en håv nedenfor området man roter i). Her er det best å samarbeide med en medelev: en elev roter opp bunnmaterialet, mens den andre holder håven.
Gjennomfør aktiviteten på ulike steder med ulik strøm.
Utstyr pr. elevgruppe
- En håv eller sikt
- En plastbakke/hvit bøtte
- En sugepipette og/eller pinsett
- En lupe
- Bestemmelseslitteratur
Vurdering/Etterarbeid
Hver enkelt gruppe kan presentere sine funn i klasserommet etter undersøkelsen. Statistikk kan føres, og funnene legges inn i databasen Artsobservasjoner.
For de største elevene kan opplegget utvides ved å skrive feltlogg.