

Forvaltning
Kompetansemål samfunnsfag
Elva som pedagogisk ressurs. Aktuelle kompetansemål i samfunnsfag i alle alderstrinn.
Ayna Heilong
Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Utforskaren, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· formulere spørsmål om samfunnsfaglege tema, reflektere og delta i fagsamtalar om dei
· finne og presentere informasjon om samfunnsfaglege tema frå tilrettelagde kjelder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og påliteleg
· bruke grunnleggjande nettvett i digital samhandling og ha kunnskap om reglar for personvern i digitale medium
· skrive enkle tekstar om samfunnsfaglege tema og bruke grunnleggjande fagomgrep
. bruke metodar for oppteljing og klassifisering i enkle samfunnsfaglege undersøkingar og presentere enkle uttrykk for mengd og storleik i diagram og tabellar
- Historie, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· kjenne att historiske spor i eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke
- Geografi, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· beskrive landskapsformer og bruke geografiske nemningar i utforsking av landskapet nær skole og heim
· fortelje om viktige landskap og landskapsformer i Noreg og nokre andre land
Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Utforskaren, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· formulere eit samfunnsfagleg spørsmål, foreslå moglege forklaringar og belyse spørsmålet gjennom ei undersøking
· gjennomføre og presentere undersøkingar som krev teljing og rekning, ved å bruke informasjon frå tabellar og diagram
· finne og trekkje ut samfunnsfagleg informasjon ved søk i digitale kjelder, vurdere funna og følgje reglar for nettvett og nettetikk
· bruke digitale verktøy til å presentere samfunnsfagleg arbeid og følgje reglar for personvern og opphavsrett
· skrive samfunnsfagleg tekst ved å bruke relevante fagomgrep og fleire kjelder
- Historie, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· plassere tidlege elvekulturar på kart og tidsline og presentere sentrale trekk ved dei
- Geografi, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
· gjere greie for klima- og vegetasjonssoner i verda og korleis menneske gjer seg nytte av dei
· beskrive korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast
- Samfunnskunnskap, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· gje døme på ulike kulturelle symbol og gjere greie for kva vi meiner med omgrepa identitet og kultur
. presentere ein aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løysing
· diskutere formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid, også urfolkssamarbeid, og gje døme på den rolla Noreg har i samarbeidet
Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Utforskaren, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· formulere spørsmål om forhold i samfunnet, planleggje og gjennomføre ei undersøking og drøfte funn og resultat munnleg og skriftleg
· bruke samfunnsfaglege omgrep i fagsamtalar og presentasjonar med ulike digitale verktøy og byggje vidare på bidrag frå andre
· skrive samfunnsfaglege tekstar med presis bruk av fagomgrep, grunngjevne konklusjonar og kjeldetilvisingar
. vise korleis hendingar kan framstillast ulikt, og drøfte korleis interesser og ideologi kan prege synet på kva som blir opplevd som fakta og sanning
- Historie, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
· finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg, og diskutere korleis samfunnet kunne ha vorte dersom desse hendingane hadde utvikla seg annleis
- Geografi, mål for opplæringa er at eleven skal kunne
. lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart, målestokk og kartteikn
. utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
· undersøkje korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda og drøfte premissar for berekraftig utvikling
· undersøkje og diskutere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
. gjere greie for indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
. utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet