Forvaltning
Kompetansemål norsk
Elva som pedagogisk ressurs. Aktuelle kompetansemål i norsk i alle alderstrinn.
Ayna Heilong
Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Muntlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
· lytte til tekster på bokmål og nynorsk og samtale om dem
· lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
· fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
· sette ord på egne følelser og meninger
- Skriftlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
· bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster
· skrive enkle beskrivende og fortellende tekster
· arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
· skrive etter mønster av enkle eksempeltekster og ut fra andre kilder for skriving
- Språk, litteratur og kultur, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
. samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
. samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Muntlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
· følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
- Skriftlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster
· skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift og bruke tastatur i egen skriving
· strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning
· søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
· bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving
Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Muntlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
· presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med eller uten digitale verktøy
· vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
- Skriftlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
· skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
· skrive fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
· gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
· bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler
· velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler
- Språk, litteratur og kultur, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· lese og uttale stedsnavn som inneholder spesielle nordsamiske bokstaver, og kjenne til enkelte ord og uttrykk på ett av de samiske språkene
· sammenligne talemål i eget miljø med noen andre talemålsvarianter og med de skriftlige målformene bokmål og nynorsk
· vurdere tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold
· kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder
Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Muntlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
· delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
· presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
· vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
- Skriftlig kommunikasjon, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget
· planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
· uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding
· skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium
· integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig
- Språk, litteratur og kultur, mål for opplæringen er at eleven skal kunne
· forklare og bruke grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett ved publisering og bruk av tekster